maanantai 23. huhtikuuta 2018

Kroppspositivismens budskap

Vi som i skolor talar mycket om medians, och nuförtiden speciellt sociala medians, effekter på vår kroppsbild och självbild har känt oss rätt nöjda då vi har lagt märke till kroppspositivismens framskridande. Temat väcker dock kritik, har vi noterat, och många anser att det finns vissa problem med rörelsen.




Vad är kroppspositivism? Wikipedia beskriver termen på följande sätt: "Kroppspositivism (eng. "body positivism", även "Body Image movement" eller "Body Activism") är en bred rörelse som hävdar människors rätt till sin kropp och uppmuntrar individens uppfattning att vara nöjd med sin kropp som den är."

Kroppspositivismen sprids efter en lång tid av förespråkande av självdisciplin, oändliga diskussioner om bantningsmetoder och evigt framhävande av den smala kroppsformen. Vi vänjer oss vid att se olika storlekars och formers kroppar i median. Istället för att man alltid presenteras med en möjlighet till negativt jämförande om man har tendens till det, har man allt mer möjligheter att hitta inspiration till acceptans.

På sociala median har rörelsen blivit allt mer synlig under året som gått. Delvis genom att allt fler vågar ta t.ex. bikinibilder oavsett form och storlek och delvis genom att många har valt att lägga fram "äkta" bilder som motvikt till noggrant planerade och poserade bilder. Syftet är att påminna alla oss tittare om hur lätt det är att ge en viss bild av sig själv och sitt liv vare sig det gäller vardag eller fest, ätande eller tränande, vikt eller utseende.

Kritiken då? Det vanligaste argumentet som ifrågasätter kroppspositivism är att det inte är sunt att förespråka övervikt, utan att man skall sikta på viktnedgång om man har övervikt och inte nöja sig med situationen som den är. Ja hälsan är viktig, onekligen. Men på en grund av självhat är det svårt att bygga något positivt på. Har vi inte alla rätt att vara, synas och tycka om oss som vi är? Man stöter ofta på tanken om att man antingen är smal och lycklig eller har övervikt och är olycklig. Kanske det är dags att vidga ut det lite? Enligt forskning är det inte heller endast personer med övervikt som har problem med kroppsmissnöje.

Inom Livslust-projektet är ett av våra föreläsningsteman hur man kan bli vän med kroppen och via en positiv kroppsbild också påverka självbilden positivt. Vi tänker och tror att det är mycket viktigt att man är sin egen vän och tar hand om sin fysiska hälsa, men också sin psykiska hälsa. Så många går omkring med en konstant tanke om att man borde ändra på sitt utseende så man kunde vara nöjd, så andra kunde vara nöjda. Ur vår synvinkel kommer kroppspositivismen som en värdefull påminnelse om att man inte behöver ändra på sitt utseende för att vara tillräckligt bra, för att duga och för att vara värdefull.



keskiviikko 4. huhtikuuta 2018

3 snälla ord - en kampanj för alla!



När man arbetar inom ätstörningsvården och den förebyggande verksamheten kan man stöta på olika sorters fenomen. Ibland är det något tillfälligt, som en trendig diet många vill följa. Ibland är det något vi stöter på gång på gång.

Något vi har reagerat på i större utsträckning är hur vanligt det är både bland unga och vuxna att man har svårt att känna igen sina positiva sidor och styrkor. Negativa sidor och utmaningar kan man däremot ofta räkna upp fler än en. 3 snälla ord-kampanjen är vårt försök att uppmuntra unga och unga vuxna (och äldre också!) att ta vara på sina goda sidor.

Så vad gör man helt konkret för att delta? Skriv upp minst 3 snälla ord, eller meningar, som beskriver dig. Om du vill delta inom sociala median kan du tagga kampanjen #3snällaord i samband med en bild av din lista på Instagram. Om övningen är utmanande är det ett klart tecken på att du behöver mer övning, så repetera!  <3

Kampanjtiden är april-maj 2018.


tiistai 13. helmikuuta 2018

"Det gör fortfarande ont när jag tänker på alla ord jag fick höra om mig själv, ord som fortfarande ekar inom mig"

Vi talar och skriver mest om förhållandet till mat, vikt, kroppsbild och motionerande, men vardagen innehåller många andra element som påverkar en persons välmående. Något vi vill lyfta fram i detta inlägg är mobbning. Citatet i rubriken kommer från en artikel där Hanna Lanquist berättar om sina erfarenheter som mobbad. Beskrivningar som säkert allt för fler kan känna igen sig i, från smärtsamma ord till stark skam.

Mobbning finns i många variationer. Friends.se definition är följande: "Med mobbning menas upprepade kränkningar mot en person under en längre tid. Det finns många olika sorters mobbning - fysisk, psykisk eller verbal mobbning". Enligt Friends.se är verbal mobbning den vanligaste formen vilket då brukar innebära negativa kommentarer.

En av orsakerna till att vi upplever att vi ska lyfta fram detta med mobbningen är att det är så vanligt bland personer som insjuknar i en ätstörning. Mobbningens spår är tydliga, såren ofta djupa och ärren finns så länge. Det som för en som mobbar, och en som ser på utan att blanda sig i, kan upplevas som skämtande och roligt kan bli den andras mardröm i åratal. Som behandlare känner man sig alltid lika ledsen när man hör en människa beskriva vilken mardröm skoltiden har kunnat vara för den som har blivit mobbad.

Mobbning är mycket mer än dåliga skämt eller att lite retas. Förutom i skolan förekommer mobbning i många andra sammanhang och även efter barn- och ungdomstiden. Mobbning är traumatiserande och objektet är lika mycket av ett offer som någon som råkar ut för ett slumpmässigt våldsdåd.

Som klasskamrat, medmänniska, förälder och lärare har man ansvaret att ta tag i mobbningen när man vet, eller tror, att det förekommer. Och till dig som är eller har blivit mobbad - bli inte ensam, sök hjälp!




keskiviikko 17. tammikuuta 2018

Bästa nyårslöftet är inget löfte?




År 2018 har kommit igång och då passar det in med lite fundering kring nyårslöften. På basen av det man läser på sociala median är det något som håller i sig, vanan att göra nyårslöften. Nyårslöften hänger ofta ihop med temat "jag ska ta mig själv i kragen", på ett eller annat sätt. Men ökar det på hälsa och välmående egentligen?

En enorm del av nyårslöftena fokuserar på utseende, hälsosamt ätande, vikt och prestationer. Vi vill inte påstå att det alltid är skadligt, men vad löser dessa mål egentligen, om det inte är baserat på hälsoskäl? Den fortfarande populära självdisciplinen är bara en så svår grund att bygga något bestående på. Många går och ältar på känslor av skam, skuld och otillräcklighet när man "igen har misslyckats", när man har haft stora hopp om att börja äta hälsosamt och gå ner i vikt. Så åter igen kan man fråga sig hur lycklig man blir när det gäller nyårslöften av denna sort.

Kan det hända att det bästa löftet är att man inte ger nyårslöften? Och samtidigt kan man ta små steg åt hälsosammare håll vilken dag som helst. Grunden man bygger på är säkerligen en mycket viktig del i helheten. Det är en stor skillnad mellan en utgångspunkt som fokuserar på utseende och en som fokuserar på inre välmående. Vill man göra nyårslöften kanske man kan överväga en variant där man försöker ta hand om att man vilar tillräckligt, gör sådant man njuter av och vara snäll med sig själv. Hur än du gör, satsa på insidan!

keskiviikko 20. joulukuuta 2017

Julhälsning!

Här föds traditioner nu. Även i år har vi skrattat i våra tomteluvor och knäppt lite bilder. Resultatet varsågod 😋

Vi önskar er alla en riktigt skön och fridfull jul, och ett gott nytt år 2018! 

















perjantai 15. joulukuuta 2017

Våra nya utrymmen!

November-december har vi haft fullt upp på Ätstörningscentrum. Tidigare i höst hittade vi nya utrymmen för öppna enheten och efter det har det gått undan. Planering, handlande, packande, och ännu ganska mycket packande till. Man tror att man beställer tillräckligt med flyttlådor då de är 40 stycken, men det går snabbt när man har jobbat i över tio år och har samlat på sig ett och annat.

I början av december flyttade vi in i våra nya utrymmen som hade fått lite uppdaterade väggar. Eftersom något alltid måste gå lite fel när man flyttar så väntade vi en liten evighet (kändes det som) på våra fåtöljer och soffor. Så en dag funderade vi om vi bara ska ha mottagning på mattan.. :D

Men nu har även stolarna anlänt, och julpynten, och efter långa diskussioner har kollegorna gått med på att julradion får spela hela dagen. Så vi är nöjda nu! Ta och kika in varsågoda:


Vårt rum <3











Balans 











Vi älskar våra affischer!


Chokladkalender såklart :)


I väntrummet får man färga medan man väntar, stora och små :)









maanantai 13. marraskuuta 2017

No pain, no gain? Om sund träning.




Både unga och föräldrar frågar oss en hel del om motionerande och tränande. Vi är säkert alla eniga om att motionerande är hälsosamt och ett bra sätt att ta hand om kroppen, när man gör det på rätt sätt. Och med rätt sätt syftar vi inte på någon enskild idrottsgren eller mängd, utan här tänker vi på helheten. Även här gäller det att beakta det att vi är alla olika från det som intresserar oss till det som våra kroppar är bäst anpassade till. Vi lyfter gärna fram bondförnuftet som motvikt till alla tips man hittar på median som kan vara mycket vilseledande ibland.

När man funderar på utgångspunkten för tränandet så är det bra att fundera varför man tränar och för vem. Vilket är syftet? Att må bättre, orka bättre, få styrka och ha en hobby som känns bra? Eller är det ett försök att öka på självförtroendet om man i utgångsläget inte mår riktigt bra med sig själv? Tränar man för att man tycker att både kompisar och dom man följer på sociala median tränar hela tiden och man vill inte känna sig sämre? Tränar man för att försöka ändra på sitt utseende, för att försöka kunna vara mer nöjd med sin kropp? Vi tycker det är viktigt att komma ihåg att inga yttre omständigheter får inre illamående och stark osäkerhet att försvinna. Den träningen skall ske i tankarna, och det är dom resultaten som bär.




Ju intensivare man tränar, desto viktigare är det med vilodagar. När syftet är att öka på muskelstyrkan, måste kroppen och musklerna få vila ut ordentligt mellan passen. Gällande lugnare former av motionerande som promenader och simning är det inte lika noga med vilodagarna. Men det vi alltid vill framföra är att man ska sträva efter att lyssna på kroppen. Har man planerat in träning någon dag man känner sig jätte trött och sliten, då kan nog kroppen tacka en när man den dagen istället väljer att ta en bra ställning i soffan med en bra bok eller serie.




Det är inget fel på att vara målmedveten i sitt tränande, men samtidigt är det bra att komma ihåg att träning behöver definitivt inte vara något speciellt målinriktat. Vardagsmotion är också motion, och ett ypperligt bra sätt att röra på kroppen. Träning är inte mindre värt när man tar cykeln till skolan än när man har med sig pick och pack och har ställt sig in på en timmes träning på konditionssalen.

Som sagt är motionerande något vi gärna uppmuntrar både unga och vuxna att göra. Men tänk gärna mindre på "måste" och mera på "vill". Motionerande behöver inte kännas som stark ansträngning i kroppen under eller efter träningen, utan njut också av känslan att ha sträckt på dig, fått frisk luft, att kroppen har fått röra på sig. Kroppen tackar, sinnet tackar!




<3: Ira&Julia

- Medverkande i texten vår fysioterapeut Iida